Podstawowe praktyki cyberhigieny wymagane przez NIS 2 

Aleksander Bronowski Data publikacji: 20.10.2025   |   Data aktualizacji: 01.12.2025 1 min. czytania

Praktyczna checklista dla zespołów bezpieczeństwa

Proaktywny rozwój i promocja cyberbezpieczeństwa oraz najlepszych praktyk cyberhigieny umożliwia organizacjom poprawienie skuteczności ochrony przed zmieniającym się krajobrazem zagrożeń cybernetycznych. Cyberhigiena jest również jednym z wymagań z NIS 2.

W kontekście obowiązków NIS 2 mówimy m.in. o

  • Regularnej aktualizacji systemów i oprogramowania
  • Kontroli dostępu i nadawanie uprawnień
  • Ochrony danych i infrastruktury sieciowej
  • Monitorowania zagrożeń i podatności

Podstawowe procesy i narzędzia wspierające cyberochronę i cyberhigienę

  1. Inwentaryzacja zasobów
  • Tworzenie pełnej mapy sprzętu, oprogramowania, serwerów, urządzeń IoT i danych.
  • Podstawowe narzędzia: bazy CMDB, narzędzia do inwentaryzacji.

2. Zarządzanie podatnościami

  • Identyfikacja luk w systemach, konfiguracjach i oprogramowaniu.
  • Narzędzia: skanery podatności, konsolidatory raportów (np. SecureVisio).

3. Zarządzanie danymi

  • Inwentaryzacja danych, klasyfikacja wg krytyczności i wymogów regulacyjnych.
  • Polityki archiwizacji, szyfrowanie, DLP, kopie zapasowe.

4. Tworzenie kopii zapasowych

  • Regularne tworzenie, szyfrowanie i testowanie kopii zapasowych danych i systemów.
  • Uwzględnienie wymogów RODO i polityk archiwizacji.

Wdrożenie programu podnoszenia świadomości cyberbezpieczeństwa

Samo podnoszenie świadomości na temat zagrożeń warto oprzeć o formalny program. Stworzenie programu wymaga:

  1. Oceny metod dotarcia do pracownika – szkolenia online, materiały wideo, infografiki.
  2. Stworzenie programu szkoleniowego – częstotliwość szkoleń, narzędzia edukacyjne.
  3. Edukacja – dostarczenie wiedzy o zagrożeniach i praktykach cyberhigieny.
  4. Weryfikacja – testy phishingowe, aktualizacja materiałów, sprawdzanie efektywności.

Zakres szkoleń powinien być uzależniony od obszaru zagrożeń organizacji. Niezależnie od kontekstu warto uwzględnić poniższe obszary:

  • Rozpoznawanie i zgłaszanie ataków phishingowych
  • Bezpieczeństwo pracy zdalnej i mobilnej
  • Zarządzanie nośnikami danych i tworzenie silnych haseł
  • Ochrona danych w chmurze i aplikacjach
  • Reagowanie na incydenty i podstawy inżynierii społecznej

Checklista cyberhigieny i ochrony

Ogólne:

  •  Inwentaryzacja zasobów
  •  Regularne szkolenia dla pracowników
  •  Aktualizacja polityk i narzędzi
  •  Plan zarządzania ryzykiem
  •  Program podnoszenia świadomości

Zarządzanie podatnościami:

  •  Priorytetyzacja i naprawa luk
  •  Regularne skanowanie infrastruktury

Kopie zapasowe:

  •  Tworzenie i testowanie kopii zapasowych

Uwierzytelnianie MFA

Zarządzanie incydentami:

  •  Plan reagowania na incydenty
  •  Zespół reagowania na incydenty oraz wymagane technologie

Dane i ich ochrona:

  •  Polityki przechowywania danych
  •  Szyfrowanie danych w spoczynku i przesyłaniu
  •  Monitorowanie dostępu do danych

Aleksander Bronowski – GTM Manager z ponad sześcioletnim doświadczeniem w doradztwie transakcyjnym i technologicznym. Na co dzień wspiera klientów w doborze i projektowaniu rozwiązań z obszaru cyberbezpieczeństwa. Specjalizuje się w obszarze zarządzania incydentami, podatnościami i ryzykiem, a także NIS 2.

Najnowsze publikacje

SOC wewnętrzny czy SOC as a Service? Porównanie modeli

Aleksander Bronowski

04.12.2025

Priorytety w bezpieczeństwie danych

Tomasz Matuła

02.12.2025

Skontaktuj się z nami

Chcesz otrzymać oferty naszych rozwiązań lub wersje demonstracyjne? Chcesz otrzymać oferty naszych rozwiązań lub wersje demonstracyjne?

Chcesz umówić się na konsultacje? Chcesz umówić się na konsultacje?

Masz dodatkowe pytania? Masz dodatkowe pytania?

+48 22 488 72 00 +48 22 488 72 00

-->






    Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych przeczytaj tutaj.

    Grupa Trecom

    „Trecom Spółka Akcyjna” Sp. k.

    ul. Czyżewska 10, 02-908 Warszawa

    info@trecom.pl +48 22 488 72 00

    Sprawdź jak dojechać

    Trecom Wrocław Sp. z o.o.

    ul. Wyścigowa 58, 53-012 Wrocław

    wroclaw@trecom.pl +48 71 715 14 70

    Sprawdź jak dojechać

    Trecom Łódź Sp. z o.o.

    ul. Urzędnicza 36, 91-312 Łódź

    lodz@trecom.pl +48 22 483 49 39

    Sprawdź jak dojechać

    Trecom Enterprise Solutions Sp. z o.o.

    ul. Czyżewska 10, 02-908 Warszawa

    biuro.enterprise@trecom.pl +48 22 488 72 00

    Sprawdź jak dojechać

    „Trecom Kraków Spółka Akcyjna” Sp. k.

    ul. Zakliki z Mydlnik 16, 30-198 Kraków

    krakow@trecom.pl +48 12 390 71 40

    Sprawdź jak dojechać

    Trecom Nord Sp. z o.o.

    ul. Olimpijska 2, 81-538 Gdynia

    gdansk@trecom.pl +48 22 488 72 00

    Sprawdź jak dojechać

    Trecom Poznań Sp. z o.o.

    ul. Krzemowa 1, Złotniki, 62-002 Suchy Las k. Poznania

    poznan@trecom.pl +48 61 639 61 55

    Sprawdź jak dojechać

    Intertrading Systems Technology Sp. z o.o.

    Al. Jerozolimskie 162A, 02-342 Warszawa

    ist@ist.pl +48 22 50 245 50

    Sprawdź jak dojechać